Friday, January 27, 2012

egy másmilyen szerelem...




..amikor odahaza a fovarosban, vagy egyeb videki varosban setalunk, szinte egymast erik a muzeumok, szinhazak, a szebbnel szebb tortenelmi epuletek, ugy megszokjuk, hozzank no, hogy kepesek vagyunk teljesen unottan, erdektelenul menni mellettuk.El vagyunk kenyeztetve, ha innen Eszak Amerikabol nezek vissza.
A tortenelmet termeszetre csereltem, ahogy fogalmaztam egyszer.Sokaig hianyzottak a szep  epiteszeti alkotasok.A macskakoves utcak itt ott, es meg az sem tudott bosszantani, hogy minduntalan beakad a tusarkum.Legtobbszor Radnotit ideztem, morogva magamnak csak:
"és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,s az iskolába menvén, a járda peremén,hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én,ím itt e kő, de föntről e kő se látható,nincs műszer, mellyel mindez jól megmutatható."
Elso iskolai kirandulaskor mondanom sem kell, szivtam magamba , mint egy sokaig napon hagyott szivacs a szepet.Elvittek bennunket egy muzeumba, aminek  elso erdekessege, hogy ugy van magara hagyva kisse egy erdo szelen, mint odahaza a mendekhazak lehetnek hasonloan.
Oslakosok, Inuitok, es a Het Muvesz Csoportja(Group of Seven) alkotasait orzi , lattatja a muzeum.Ebbol mint erdekes a Het muvesz, akik 7 festobol alapitottak a kort,  az elsok az itteni tortenelemben, akik tajkepeket festettek egyutt.Csoportosan jartak az orszagot, ugy orokitettek meg a termeszet szepseget.Napjainkban is van hasonlo musor a tv-ben, amikor jeles szemelyiseget(legyen az politikus, szinesz, vagy egyeb hires ember)meghivnak a studioba, parhuzamosan meghivnak 3 muveszt, akik vagy rajzolva, vagy festve, szabadon valasztottan orokitik meg a vendeget.Amig a folyamataban van az alkotas sem a nezok, sem a modell nem lathatja a kepet.A vegen letakarva van a harom alkotas es egyenkent fedik fol.Amulatos a kulonbozeseg es megis hasonlosag, hiszen ugyanaz a szemely lathato.Nagyon szeretem nezni, nagyon tetszik a felismeres, mennyire mas szemmel latjuk ugyanazt.
A Group of Seven alkotasaiban nagyon sok a fa..jellemzojuk a dinamikussag, majdnem megmozdul a kep, a fan a levelek pl.Ami feltunt azonnal a kepek szinei, sokkal vilagosabbak, mint az europai osszes festmenyek.Ezt szova is tettem, amikor a tanarno kerdeseket tett fel.
Azota tobbszor visszatertem mar oda is, es szerencsere szamtalan galeria nyilt , meg kis varosokban is, ahol tartanak hires kiallitasokat.
Valahogy megis az elso, talan az erdekes csoportalkotassal, azzal, hogy nekem a heten vannak, minta  gonoszok jutott eszembe maradt meg nagyon elesen.Termeszeti kepeikkel a termeszetet nem csak folcsereltem a tortenelemmel, hanem behozom a hazba is:)


Az itteni latogataskor vettem ezt a festmenyt, a keksege, az indianlany szemenek uressege fogott meg.Latom benne, azt, amirol elotte konyvekben , majd kalandfilmekben senki nem tett szova, nem szemleltetett.Tobb, mint 20 eve vigyazom, mint elso kincset.Emlekszem 10 dollart fizettem.


Majd kesobb az indian rezervatumban es orszagszerte latott indian falukban, eloben is talalkoztam ezzel a tekintettel...de az egy masik tortenet..